Det første du bør tenke på er selvfølgelig hva slags produkt du skal selge. Når dette er bestemt, så kommer valget om du skal ha et lager hvor du importerer varer i store kvanta for å få en lavere pris per enhet. Eller skal du bruke en tredjepart til distribuering -en såkalt “droppshipping” leverandør.
Begge deler har sine fordeler og ulemper. Hvis du driver import av varer så har du 100% kontroll på lagerbeholdning og leveringstiden ut til kunde kortes ned drastisk. Ulempen med å drive eget lager er driftkostnadder som leie av lagerplass, bemanning og importutgifter. Man er med andre ord utrolig avhengig av et saftig startkapital.
Droppshipping ha blitt en ganske vanlig måte å drive en nettbutikk, som går ut på at du finner en leverandør som tilbyr dette. Det man gjør er at man først får inn bestilling fra kunde, du sender denne videre til leverandør og varen blir sendt direkte fra leverandør til kunde. Her slipper man mye driftskostnadder og man kan ha så lite startkapital som man vil. Det eneste man må ha for å drive et .NO-domene er et norsk orginasjonsnummer, som man får når man oppretter et AS eller NUF (Norskregistrert utenlandsk foretak).