Web-analyse

Om man driver en internettside som blogger, nettbutikker eller noe lignende vil det være viktig å tilpasse den til brukerne. Det er dessverre slik at det er veldig forskjellig oppfatning av innholdet fra de som bruker det og de som lager det, og det kan være vanskelig å vite hva som faktisk fungerer.

analyse

Mange teorier som baserer seg på sunn fornuft over hva som er hensiktsmessig kan vise seg og ikke stemme i virkeligheten av en mengde grunner. Derfor er det viktig å tallfeste hva de besøkende på siden din faktisk gjør, for her kan det dukke opp innsikt som kan øke både salg og annonseinntekter.

Klikkstrømmen

Ofte det viktigste man skal se på er klikkstrømmen. Det er en oversikt over hele navigeringen til kundene fra begynnelse til slutt. Det vil vise deg i første omgang hvor de kommer fra. Besøkende kan komme fra tre hovedkilder, nemlig fra direkte linker på en annen side, via en søkemotor, eller ved å taste inn adressen på siden din direkte i nettleseren. Har du mange besøkende fra søkemotorer, vil det for eksempel lønne seg å se hva de søker etter, og dermed tilpasse markedsføringen sin deretter.

Videre vil klikkstrømmen vise deg hvor de beveger seg inne på siden din. Kanskje er en underside spesiell populær, men er vanskelig å finne. Da kan den puttes mer synlig på hovedsiden din. Eller kanskje mange faller fra når det dukker opp fraktkostnader – da bør du se om du kan effektivisere dette. Det siste man kan se på er hvor kundene forlater siden. Kunder forlater en side om de ikke finner det de leter etter, eller når de har funnet akkurat det de leter etter. Virker det som de forlater siden litt tilfeldig, leter de kanskje etter noe som du ikke har, men som bør tilby for å fange opp flest mulig.