Responsiv design

Hva er responsiv design? Enkelt forklart innebærer responsiv design at nettsiden din tilpasser seg skjermen som brukerne benytter – enten det er en mobiltelefon, et nettbrett eller en datamaskin. Når man lager nettsider, kan man benytte seg av responsiv design for å få nettsiden til å fungere på alle typer enheter.

De fleste som leser nettsider i dag, bruker alle typer enheter, og man benytter gjerne smarttelefonen til stadig mer nettsurfing. Da er det viktig at besøkerne på nettsiden opplever at den er brukervennlig, uansett om man velger å klikke seg inn på siden via en mobiltelefon eller via dataskjermen. Flere og flere bedrifter og nettsideeiere har valgt å benytte seg av denne muligheten, og det er trolig at dette er et konkurransefortrinn, ettersom kunder og besøkere forventer stadig mer når det gjelder nettsurfing.

Når man designer en hjemmeside, kan man altså tilpasse innholdet som skal vises på forskjellige enheter. Man kan ha en hovedside der informasjonen er utfyllende og omfattende, mens man tilpasser innholdet på nettsiden slik at de viktigste delene av informasjonen vises på en mobilskjerm. På den måten vil besøkerne av nettsiden føle at de får med seg alt på siden, selv om innholdet på mobiltelefonen er noe redusert. Fordelen er at nettsideinnholdet vises på hele mobilskjermen, og menyer og andre lenker er tilpasset slik at de er enkle å klikke på og følger mobilskjermens oppløsning og skjermstørrelse. For å se et eksempel på en godt tilpasset nettside som er opprettet med responsiv design, kan du ta en titt på Norgekasino.com. Hvis du tester ut siden både fra dataskjermen og mobiltelefonen, vil du se at siden tilpasser seg enheten din.

For å henge med i dagens smarttelefonsamfunn, vil det bli viktigere og viktigere å ha en mobiltilpasset nettside. Dette vil gjøre at potensielle kunder alltid har nettsiden din tilgjengelig mens de er på farten. Det er ingen tvil om at kundene velger de mest brukervennlige og tilgjengelige leverandørene, og at nettsiden din er responsiv, vil avgjøre om kundene velger deg eller en annen leverandør som har en bedre tilpasset nettside.