Den perfekte hjemmesiden – mye eller lite tekst?

Man kan snakke om perfekte hjemmesider i det uendelige, det er en endeløs diskusjon som mange webdesignere har prøvd å vinne. Skal det være mye eller lite tekst på en hjemmeside? Svaret er faktisk veldig enkelt – en hjemmeside skal ha så mye tekst som mulig, men spredd ut på så mange seksjoner og sider som mulig.

Det verste du kan gjøre er å legge opp all tekst på èn side, altså på ett innlegg. Har du sett hjemmesider der du må trykke ”neste” og bla videre i en spennende tekst? Dette er gjort nettopp med tanke på denne spredningen. Jo flere sider nettstedet ditt har, jo flere lenker og spredt tekst, desto høyere opp vil hjemmesiden komme hos søkemotorene. Dette kan virke innviklet, men når du kommer inn i det vil du se fordelene. Uansett hva du skriver om, bør du sette deg ned på forhånd og dele opp teksten i ulike deler. Ikke forklar alt på ett sted – skriv om ulike aspekter og ulike synspunkter. Tving de som besøker hjemmesiden din til å klikke seg frem mellom de ulike seksjonene, så vil du se at hjemmesiden din baner seg vei fremover i søkemotorene. Jo mer tekst du har spredt ut, desto mer fyldig blir hjemmesiden. Dette gjør nettstedet større, man får et inntrykk av profesjonalitet. Flere klikk betyr mer trafikk, og det er dette alt handler om.